Wednesday 11 November 2015

ADUN Belia Perak, Satu Platform Baru Suara Belia.


BATU GAJAH: Seramai 72 orang golongan belia berumur diantara 16 tahun hingga 30 tahun berkumpul di Akademi Pembangunan Belia Malaysia (APBM) Batu Gajah untuk menjalani Kem Pemilihan dan Temuduga Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Belia Perak Sesi 1 2016/2017 selama tiga hari.


Belia yang terpilih terdiri daripada beberapa kumpulan seperti pelajar sekolah, belia bekerjaya, belia pinggir (orang asli dan Orang Kelainan Upaya atau OKU) dan antarabangsa.


Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Sumber Manusia, Datuk Shahrul Zaman Yahaya berkata, kerajaan negeri Perak sentiasa mencuba untuk mengetengahkan golongan belia sedia ada untuk menjadi ADUN Belia.

"Ianya merupakan platform yang diberikan oleh kerajaan negeri kepada golongan belia yang tinggi dan sebaik mungkin untuk mewakili suara lebih daripada 90,000 belia di Perak.


"Ini kerana belia adalah golongan pentkng untuk memastikan kesinambungan dan kepimpinan negeri Perak khususnya, dan Negara amnya,"katanya ketika berucap dalam lawatannya bertemu dengan para peserta, malam tadi.

Katanya lagi, beliau turut mengharapkan mereka yang terpilih dapat mengetengahkan suara dan kehendak golongan belia.


"Ini amat penting. Kerana saya mahu kamu (peserta) fokus pada pembangunan dan masa depan belia supaya terus ke hadapan.

"Kita ingin mencari kualiti seorang pemimpin yang bakal menjadi pemimpin negeri di masa akan datang,"ujarnya.

Sementara itu, Presiden Majlis Belia Negeri (MBN) Perak, Hasnul Fairuz berkata, kem yang sama akan diadakan sekali lagi pada awal November ini.

"Kita akan pilih mereka yang betul-betul mempunyai bakat kepimpinan untuk menjadi ADUN Belia.

"Peserta akan ditemuduga oleh mereka yang terlibat secara langsung dengan belia,"katanya.

Ujarnya lagi, antara pengisian program sepanjang kem tiga hari tersebut ialah menggilap bakat kepimpinan, kewibawaan dan pengucapan awam. 

-peraksilveryouth
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment