Monday 9 November 2015

Cina India Adalah Pendatang -PERKASA

Suka atau tidak, orang Cina dan India di negara ini asalnya “pendatang” di negara ini, kata kumpulan pendesak Melayu PERKASA.
Ketua penerangan kumpulan itu, Hassan Basri Muhammad berkata demikian mengulas permintaan MIC supaya penggunaan perkataan pendatang diharamkan.
“Apabila presiden MIC meminta supaya kerajaan mengharamkan perkataan 'pendatang' yang kononnya mengguris hati bangsa Cina dan India jelas menunjukkan betapa dangkalnya beliau dan mereka cuba hendak mengubah sejarah 'pendatang," kata Hassan.
Dalam kenyataan hari ini, Hassan juga mengingatkan bahawa sejarah akan sentiasa kekal sebagai sejarah.
Presiden MIC Datuk S Subramaniam dalam ucapannya dalam Perhimpunan Agung MIC ke-67 menggesa kerajaan mengharamkan penggunaan perkataan itu kerana ia mengguris hati kaum Cina dan India.
Mengulas isu itu, Hassan percaya ia timbul kerana ada sesetengah pihak daripada kalangan orang Cina dan India “cuba untuk menjadi jaguh”.
Ia sekali gus didakwa mencabar dan mempertikaikan Perlembagaan Negara.
“Tindakan biadab mereka ini tersangat mengguris perasaan orang-orang Melayu Islam,” kata Hassan.
Jelas Hassan, perkara itu berbeza dengan cara orang Melayu yang tidak pernah mempersoalkan hak-hak mereka mengamalkan kepercayaan dan menyambut perayaan secara terbuka.
Hassan juga berkata, isu pendatang itu tidak akan timbul jika semua kaum dan penganut agama alain melindungi hak-hak mereka sendiri dan tidak mempersoalkan hak orang lain.
"Tiada apa yang salah dengan istilah pendatang.
"Kami mencadangkan supaya subjek sejarah 'pendatang' ini lebih ditekankan di sekolah beraliran Cina dan India supaya anak-anak ini tidak disemai kebencian seperti manusia bernama Alvin Tan yang berterusan menghina Islam dan Melayu," katanya.

-msiakini
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment